Graham Slee – Reflex M / PSU1

Graham Slee pikap katlarını mercek altına aldığımız yazılarımız devam ediyor. Geçtiğimiz günlerde Gram Amp 2 SE modelini mercek altına almış ve deneyimlerimi sizlerle paylaşmıştım. Bu kez firmanın üst seviye ürünlerinden bir tanesi olan Reflex M modelini mercek altına alıyoruz. Bu model de MM ve yüksek çıkışlı MC kafalar ile çalışmaya uygun bir model. MC iğneleri destekleyen modeli de mevcut (kodu Reflex C olarak geçiyor) ancak ben özellikle MM modelini seçtim. MM pikap katını, incelemesini ilerleyen günlerde yayınlayacağım Elevator EXP modeli step up transformer ile kombine ederek piyasada bulunan hemen her MC iğne ile uyumlu şekilde kullanabileceğiniz bir pikap katı çözümünü de mercek altına alabileceğiz böylelikle.

Graham Slee firmasının ürünlerinde ön yüzlerde zaman zaman hoş sürprizleri oluyor. Reflex M modelinde koskocaman bir “X” harfi var. Ben bu tarz tasarımlara bayılıyorum. Hem çok şık hemde farklı gözüküyor. Geriye kalan bölümler tıraşlanmış alüminyum. Ön yüzde sağ tarafta yeşil bir ışık bulunuyor. Arka tarafta ise güç kaynağı girişi ve analog giriş çıkışlar mevcut. Ürün ile beraber gelen güç kaynağı üzerinde de durmak gerekli. Çok ciddi bir yardımcı cihaz olduğu belli. Ancak ses üzerine büyük bir etkisi var. Standart adaptöre döndüğünüzde bir kaç dakikadan fazla dayanmak mümkün değil. PSU1’i hemen geri takıyorsunuz. Sigma Ses ürünü bu güç kaynağı ile beraber satışa sunuyor ve çok iyi ediyor. Güç kaynağının performansa olumlu etkisi anlatılacak gibi değil…

Ben Graham Slee – Reflex M modelini kendi pikap sistemimde kullanacağım. Pikabım Michell Gyrodeck MkII, kol SME Series V. İç ve dış kablolama tarafımdan değiştirilmiş durumda. İğne olarak Ortofon 2M Red ve OM-5E, high output MC yapıdaki Goldnote Boboli Signature kullandım. Ancak Graham Slee – Reflex M modelini de ilerleyen günlerde MC iğneler ile deneyeceğim. Bu yazıda sadece MM iğnelere odaklanıyorum…

Pikap katını sisteme takar takmaz ilk fark edilen şey arka plan sessizliği. Hem cihazın yapısı hemde kaliteli güç katının etkisi olabilir. Ancak bariz şekilde huzurlu bir arka plan karşılıyor beni.

Eğlenceli bir plak ile başlayayım. Brezilya’nın meşhur Rio de Janeiro kentini güzelleştirmek ve suç oranını düşürmek için kentin dış semtlerinin yeni alanlara taşımak gibi son derece “çarpık” zeka ürünü bir proje başlatılıyor. “Cidade de Deus” oluşturulan gettolardan bir tanesi. Zaman içerisinde her türlü suçun, uyuşturucunun merkezi haline gelen bu getto’lar ilerleyen yıllarda Rio de Janeiro büyüdükçe, kentin sınırları içerisine dahil olmuş. Bu mahallede yaşanan iktidar hikayesini ana konu olaral anlatan film, bir çok alt parçada karakterlerin özel yaşamlarından kesitler sunuyor. Filmin en önemli özelliği bence senarist de dahil olmak üzere, oyuncularında bu bölgenin insanı olmaları. Film, bir iktidar mücadelesini anlatınca, haliyle şiddet filmin ana konusu haline geliyor. Bu yüzden alıp mutlaka seyredin diyemiyorum, herkesin özellikle de çocuklu ailelerin seyretmekten hoşlanacağı türden bir film değil. Filmin genelinde kullanılan müziklerin listesinde ise Brezilyalı yerel isimlere ağırlık verilmiş. İlk bakışta bir çok insan için tek tanındık isim James Brown olsa da, ayrıntılara girdiğinizde kulak kabartılması gereken isimlere denk geliyorsunuz. Bu tarz soundtrack’ler çok hoşuma gidiyor. Modern tarzlar ile Güney Amerika müziğinin bir karışımı.. Bazen elektronik müzik elementleri var. Baslar evlere şenlik. Özellikle Goldnote Boboli Signature ile detay seviyesi çok iyi. Ancak bas performansı hemen dikkat çekiyor.  Atmosfer de aynı şekilde başarılı. Plak gibi plak dinliyorum. Bazı pikap katlarında gördüğüm ve sevmediğim bu hususa Reflex M’de yer olmaması sevindirici.

Çoğu zaman Ella Fitzgerald’ın American Songbook plaklarından bahsediyor olsam da farklı plaklara da bakmak lazım… Ella Fitzgerald – Clap Hands, Here Comes Charlie! LP Verve VG-4053 1961 yılında yayınlanan Verve tarafından yayınlanan albüm, Speakers Corner tarafından yeniden basıldı. 1950′lerin sonundan 1960′ların ortalarına kadar geçen dönemde Fitzgerald, önemli caz parçalarını yorumlamıştı. Albüm genel olarak bu plaklara oldukça benziyor. Ella Fitzgerald’ın müthiş vokallerine, piyanoda Lou Levyi piyanoda Herb Ellis, basta Wilfred Middlebrooks ve davulda Gus Johnson eşlik ediyor. Dizzy Gillespie marşı olan “A Night in Tunisia”nın yanında “‘Round Midnight” “Cry Me a River” ve özellikle “You’re My Thrill,” “Jersey Bounce,” şarkılarına dikkat. Bu arada albüme adını veren parça çok ilginç 1920′lerde bestelenen şarkı, 1970′lerde reklamların vazgeçilmez jingle’ı olmuş:) Speakers Corner tarafından hazırlanan baskı müthiş. Albümde sadece “Clap Hands! Here Comes Charley!” şarkısını sevmiyorum. Ama o da arada çerez niyetine gidiyor. Laf aramızda tabii… Ayrıntı seviyesi çok keyifli. Ella Fitzgerald’ın kadife sesi hoparlörlerden tüm odaya süzülüyor. Bu pikap katını mutlaka ama mutlaka iyi bir iğne ile kombine edin. Daha etkileyici ve başarılı bir performans alıyorsunuz.

Living Presence’ın ilk yıllarında tek bir Telefunken U-47 mikrofon kullanılır ve bu bu mikrofondan gelen sinyaller Fairchild makara teyplere aktarılırdı. 1953 yılında çok yönlü Schoeps M201 mikrofonlar denenir ve bu hassas mikrofonların özellikle yaylı çalgıların kaydında devrim yaptığı anlaşılır. Schoeps mikrofonların çok üst seviyelerde olmasına rağmen küçük sorunları vardır. Mikrofonlar elde üretilmektedir ve dönemin üretim teknikleri sonucunda her mikrofon aynı performansa sahip değildir. Mercury plak firması Living Precense ekibine bir fon oluşturur ve 6 adet mikrofon için ödenek ayırır. Bizzat Dr Schoeps tarafından üretilen mikrofonlar Telefunken’lerle birlikte kullanılır ve elde edilen sonuçlar neredeyse mükemmeldir. Durum böyle olunca Neumann elektronikler alınır ve meşhur Living Presence kamyoneti o dönemin en üst sınıf elektronikleri ile donatılır. Bir noktadan sonra standart bantlar bu kayıtlardaki ayrıntıyı taşıyamaz hale gelir ve mühendisler çözümü film endüstrisinde kullanılan 35mm’lik bantları kullanmakta bulurlar.

Bu kayıtlardaki ayrıntı seviyesi acayip neredeyse 45’lik plaklara yaklaşıyor. İyi iğne-iyi pikap katı kombinasyonunun sihri de işte burada başlıyor. Hangi tarafa odaklanırsanız ayrıntı var, detay var ve en önemlisi müzik var. Analog dünya bambaşka yahu… Seviyorum…

Graham Slee Reflex M ve üst sınıf güç katı PSU1 kombinasyonu son derece müzikal ve ayrıntılı bir sunumla beni etkilemeyi başardı. Bu pikap katının minik ve gösterişten uzak yapısı sizi kandırmasın iyi iğne/ iyi analog kurulum ile yapabildikleri çok etkileyici. Fiyat evet çok ucuz değil ve belirli bir seviyenin üzerindeki analog kurulumlara sahip olanların mutlaka alışveriş listelerine eklemeleri gereken bir ürün. Ayrıca MC bir iğne kullanacaksanız analog alt yapı için çok güzel bir seçenek. Alışveriş listenize gönül rahatlığı ile ekleyebilirsiniz.

Hemen bir not, incelememiz burada kalmayacak. İlerleyen günlerde MC iğnelerle uyumlu bir kombinasyon içerisinde kullanmaya devam edeceğiz Graham Slee Reflex M ve PSU1 kombinasyonunu…

Graham Slee – Reflex M / PSU1
Stereo yüksek sınıf plak okuyucu önyükselteci, “Ultra-Linear”, MM ve MI, veya yüksek çıkışlı MC kafalara uygun, 41dB kazanç, 2mV /47 kOhm/ 220pF giriş, 224mV / 1kOhm çıkış, çıkış gürültü oranı -68 dB, RIAA sapma aralığı : < 0,30 dB, THD : < %0,01, 107x50x180mm, PSU1 üst sınıf güç kaynağı ile birlikte
Fiyat: 566 Sterlin + KDV
Temsilci: Sigma Ses / www.sigmases.com