Ülkemize yeni ithal edilmeye başlayan bir hoparlör üreticisi olan Stirling Broadcast’in LS3/6 BBC monitörünü inceleyeceğiz. Stirling Broadcast markası yine yeni bir firma olan Art Of Sound tarafından ülkemize getiriliyor. İlk olarak Stirling Broadcast markasını tanıyalım. Firmanın kökleri kullanılmış ve demo yayın ekipmanları satışı ile başlıyor. Zaman içerisinde radyo ve yayın stüdyoları için özel mobilyalar üretmeye başlıyorlar. Bir yandan LS3/5A gibi monitörlerin tamirini alanında uzmanlaşıyorlar. İlerleyen yıllarda Rogers firmasının ekonomik krize girmesi ile BBC monitörlerde kullanılan sürücüler NOS halde satışa çıkınca, bunların tamamını satın alıp BBC lisansı ile LS3/5a hoparlörleri üretmeye başlıyorlar. 2000’li yılların başında LS3/5A sürücüleri konusunda yaptıkları çalışmalar ile tüm dünyada bir heyecan yaratmayı başarırlar. Hikayeyi burada okuyabilirsiniz. Bu dönemde çalışmalar sonucunda “LS3/5A V2″ ortaya çıkmıştır. 2011 yılında ise tam adıyla bizim bugün konu alacağımız “BBC LS3/6” ortaya çıkar.
BBC LS3/6’in ortaya çıkması hikayesine de kısaca bakalım isterseniz. İlerleyen zamanlarda BBC Monitörlerin Tarihi’nin ikinci bölümünde daha kapsamlı olarak ele alacağım. Kısaca değinmek gerekirse; LS3/6 aslında BC1 modelini gelişmiş haliydi. Spencer Hughes 3 yollu LS5/5 üzerinde çalışmaya başlar. Burada belirttiğim gibi LS5 stüdyo monitörlerinin kısaltmasıydı. Bu hoparlör BBC dışında ancak onların spesifikasyonlarına göre geliştirilir ve BC1 monitör ortaya çıkar. Tasarım BBC tarafından onaylanır ve hatta çok başarılı bulunur ve LS3/6 olarak önce üretime ve arkasından kullanıma alınır. 2011 yılında Stirling Broadcast firması orijinal tasarımı yeniden hayata döndürerek üretime başlar.
Benim inceleyeceğim LS3/6 firmanın “Limited” yani özel üretim serisinden. Hoparlörler iki kocaman kutu içerisinde elime ulaştı. Kutuların içerisinde ayrı bir ahşap koruma kutusunu açtıktan sonra hoparlörlere ulaştım. Son derece şık ahşap kaplamalar göz kamaştırıyordu doğrusu. Gerçek meşe kaplama hoparlörü bambaşka bir hale dönüştürmüş. Bu arada kabin BBC’nin ince kabin duvarı mantığı ile 9mm’lik huş kontraplaklar ile üretilmiş ve üzerine gerçek ahşap kaplama ve arkasından mat cila uygulanmış.
Hoparlör dönemin tüm BBC monitörleri gibi tam olarak siyah diyemeyeceğim hani o kahverengiye çalan koyu renkteki toz korumasına sahip. Korumanın sol üst köşesinde Stirling logosu bulunuyor. Bu toz koruması çok kolaylıkla yerinden çıkartılamıyor. Normalde kullandığım bir çok hoparlörde toz korumalarını kullanmam ancak BBC monitörler gibi geçmişin izlerini taşıyan hoparlörler ile kullanmayı seviyorum. Belki üst frekanslarda bir miktar farklılaşma oluyordur veya olmuyordur ancak ben bunları tespit edemiyorum. Korumaları kullandığımda ortaya çıkan görsel manzara daha çok hoşuma gidiyor! Yukarıda hoparlörlerin hem açık mende kapalı halde fotoğrafı bulunuyor. Benim tercihim koruma takılı halde kullanmak.
Hoparlörün arka tarafında seri numarası ve bilgilerin bulunduğu panel bulunuyor. Bu panel özel üretim serilerde altın rengi kullanılmış. Hoparlörün arkasında ise bi-wiring bağlantı için iki çift konektör seti bulunuyor. Arzu eden meraklılar bu hoparlörü ister bi-wiring isterlerse bi-ampling ile sürebilirler.
Hoparlör üç yollu yapıda demiştim. Geçmişin orijinal sürücülerinin replikaları SEAS tarafından üretilmiş. İlginç bir tasarıma sahip bu üç sürücülü yapı içerisinde 2 tiz sürücü bulunuyor. Ayrıca hoparlör bas refleks yapıda ve port hoparlörün ön tarafında bulunuyor. 19mm çapında polimer dome yapılı supertweeter, 27mm çapında geleneksel metal telkari korumalı BBC kumaş dom yapılı tiz sürücü ve 220mm polimer koniye sahip mid/bas sürücü. Hoparlörün frekans aralığı ise 45Hz ila 17kHz aralığında verilmiş. Ancak şunu baştan söyleyeyim crossover tasarımları ve hoparlörlerin çalışma prensiplerine bakarak bu değerleri çok önemsemeyin özellikle de alt frekans değerlerini. Hem stüdyo serileri olan LS5/x hemde farklı senaryolara uygun LS3/x’ler için bu yazdıklarım geçerli.
Hoparlörlerin üreticisi Stirling Broadcast konumlandırma için yaklaşık 40cm yüksekliğinde bir stand kullanılmasını öneriyor. Arzu edenler firma tarafından üretilmiş metal standları veya muadili ürünleri tercih edebilirler. Oturma konumunuza göre tabii ki farklı denemeler yapabilirsiniz. Ben yaklaşık 30cm civarında bir stand kullanarak keyifli sonuçlar elde etmeyi başardım. Bu arada neredeyse tüm BBC monitörlerin, yapıları itibarı ile her halükarda bir stand üzerinde konumlandırmanızı tavsiye ederim. Sadece LS3/5A modellerinde arzu edenler masa üzerinde gerçek bir near-field yani yakın dinleme monitörü olarak kullanabilirler. Ama yine de stand kullanmak en mantıklısı…
Stirling Broadcast LS3/6 denemelerime başlayınca farklı konumlar ve farklı amplifikatörler kullandım. Kaynak cihaz olarak genelde pikap kullanmaya çalıştım. Geçmiş deneyimlerimden bildiğim bir şey, bu tarz hoparlörler ne kadar iyi sinyal gönderirseniz potansiyellerini daha iyi gösterebiliyorlar. Sistemimdeki tüm bileşenler her zaman olduğu gibi aynı ve JBL monitörlerimin yerine LS3/6’ları yerleştirerek işe başlıyorum.
Bir yorum ekleyin