İlk satırda hemen bir uyarı yapayım bu alıştığınız tarzda bir inceleme yazısı olmayacak. Verdier ürünlerinden bahsedeceğim, lambaların dünyasından gerekli gereksiz bilgiler vereceğim bir yazı olacak. Tabii ki bol bol fotoğraf eklemeyi unutmayacağım. Sayfalarca okuyup aradığınızı bulamazsanız diye baştan uyarayım dedim!
Jean Constant Verdier’in vefatı beni oldukça üzdü tahmin edeceğiniz üzere. Çok uzun senelerdir büyük bir keyifle şimdilerde sipariş üzerine üretilen eski Triode Spirit ailesinden “2A3” amplifikatör kullandığımı biliyorsunuzdur. Sadece kendi amplifikatörüm değil, Jean Constant Verdier’in ürettiği diğer bir çok amplifikatör, pre-amplifikatör, pikap ve farklı ekipmanları dinleme fırsatı buldum ve sesleri beni her zaman büyülemiştir. Garip ve eski suratlı tasarımlarına rağmen neredeyse tüm cihazlarındaki sıcaklık ve arka planındaki düşünceler beni tasarımcının ürünlerine bağlamıştı. Tasarım anlayışı ve düşüncelerini anlamak kolay değil Jean Constant Verdier’in, kendi bildiği doğru yolda senelerdir devam eden, cihazların kozmetik tasarımları konusunda da her türlü eleştiriyi “sese ne etkisi var” diyerek bir kenara atması meşhurdur. Bu konuda ipuçlarını kendisi ile 2008 yılında gerçekleştirdiğim çok kapsamlı röportajda bulabilirsiniz. Benim Verdier ile maceram Fil Elektronik’te dinlediğim Triode Spirit ailesinin 300B amplisi başlamıştı. Arkasından MM-MC Phono Amplifier’i, La Platine Verdier’i derken liste uzamaya başladı. Bir gün, Fil Elektronik’i ziyaret ettiğimde bir kutu dikkatimi çekti. İçerisinde benim şu an sahip olduğum “2A3” amplifikatör vardı. Merak edip hemen demo sisteme bağladık ve ilk duyduğum notalar beni kalbimden vurdu ve ampliyi satın aldım. Sonrasında kendisinde çok iyi arkadaş olacağım Koray Kural ağabeyin amplisiymiş, o dönem ki maddi koşullarım zorlanmadan hemen satın aldım. Zaman zaman toplam çıkış gücünün 3W olması sebebi ile özellikle hoparlör konusunda sıkıntılar yaşadım ama müziği açtığım her an sistemimden dökülen notalar beni mutlu etti. Bu dönemlerde Stereo Mecmuası daha ortalıklarda yoktu tabii. Kendi halinde müzik dinleyen bir adamdım hoş hala öyleyim! Uzun seneler aynı ampli ile yaşayınca çok garip bir lamba koleksiyonuna sahip oldum haliyle. Zaman zaman bazı deneyimlerimi sizlerle paylaştım.
Jean Constant Verdier röportajında bir hayalimden bahsetmişim. Çevremde arkadaşlarımın kullandığı J.C.Verdier markalı bir çok ürünü bir araya getirip kapsamlı bir yazı yazmak istiyordum. Bu ne yazık ki bugünlerde pek mümkün gözükmüyor. Hal böyle olunca ben projeme bir şekilde başlamaya karar verdim ve ilk olarak Control B MM/MC Pre-amp ve Dual Regulated Power Supply ile başlamaya karar verdim. İlerleyen aylarda farklı ürünlerle seriyi geliştirmeye çalışacağım. Bu okuyacağınız yazı formal bir inceleme yazısı değil. Yazı içerisinde “Stereo Mecmuası” geleneği olan müzik dinleme notları veya yazı sonunda fiyat performans değerlendirmesi olmayacak. Ecnebilerin “héritage” dedikleri yazı tarzında tamamen kendim için yazdığım bir yazı olacak. Yazı nasıl ilerler bilmiyorum ama yine bir “tube rolling” yaparım herhalde, cihazın içerisini bir güzel kurcalar ve temizlerim, bazı ufak dokunuşlar yaparım. Bazı konular hakkında elimden geldiğince bilgi vermeye çalışırım. “Vira Bismillah” diyerek başlayalım, umarım keyifle okursunuz!
J.C.Verdier Control B MM/MC Pre-amp ve Dual Regulated Power Supply kombinasyonunu bir süredir kullanıyorum. Sevgili arkadaşım “Murat Şengeldi”nin kendi sistemindeki pre-amplisini bir süredir ben kullanıyorum. Durum böyle olunca cihazı istediğim gibi kurcalayabilme özgürlüğüne de sahibim. Test için Stereo Mecmuası karargahına gelen ürünleri sökmek gibi bir prensibimiz yok ama böylesi durumlarda atış serbest. Tüm bu olan bitenden sevgili arkadaşımın da bilgisi yok. Umarım fotoğrafları görünce şoka girmez. Evet kendisinin hoşgörüsüne sığınarak coşkuya başlayalım!
Control B MM/MC Pre-amp ve Dual Regulated Power Supply nedir? Aslında basit bir şekilde “Control B” bir pre-amplifikatör. Normalde “Line” versiyonu var. Arzu edilirse lambalı MM/MC pikap katı ile sipariş edebiliyorsunuz. J.C.Verdier firması tarih boyunca bu pre-amplinin iki versiyonu üretti. Bir tanesi standart versiyonu. Bunun inceleyeceğimiz üründen tek bir farkı var. Eski versiyonda kontrol düğmeleri siyah renk plastik iken, “Luxe” versiyonunda bu düğmeler alüminyumdan üretilmiş. Verdier evreninde kontrol düğmelerinin değişmesi ile cihaz “Luxe” oluyor. Dışarıdan bakıldığında kulağa garip geldiğini biliyorum. Verdier röportajında bu soruyu bizzat tasarımcıya yöneltip ağzımın payını almıştım, merak ederseniz bir göz atarsınız.
Dual Regulated Power Supply ise bu pre-amplifikatör için üretilen özel bir güç kaynağı. Normalde Control B MM/MC Pre-amp satın aldığınızda yine standartın üzerinde bir güç kaynağı geliyor ancak opsiyonel Dual Regulated Power Supply satın alıp “Control B”ye eklediğinizde cihazın performansı katlanıyor. Dual Regulated Power Supply, aslında tamamen rektifiyer lambalar ile çıkış voltajının ayarladığı özel bir güç kaynağı diyebiliriz. Aslında bu tasarım, yine “Triode Spirit” ailesi amplilerde kullanılıyor. Olası “hum” sorunlarını ortadan kaldırdığı gibi lambalar için gereken gücün rektifiyer lambalar tarafından sağlanması hem lambaların ömründe önemli bir artış sağlıyor hemde ses karakterinde oynamalar yapabileceğiniz bir “oyuncak” sahibi oluyorsunuz. Örneğin benim kullandığım amplifikatörün güç katında 5 adet lamba kullanılıyor. Dual Regulated Power Supply içerisinde ise bu sayı 3. Bugünlerde Control B MM/MC özel sipariş ile üretiliyor. Yerine gelen ürün “Control B Evolution” adını taşıyor. Tasarım biraz daha farklı özellikle pikap katında. MC lambalı bir pikap katı yerine Step up Transformer (SuT) kullanılmış.
Control B son derece kompakt boyutlu bana sorarsanız çok sempatik görünen bir pre-amplifikatör. Ön bölümünde oldukça kalın bir alüminyum panel kullanılmış. Cihazın diğer kısımları eski tarz çekiçlenmiş demirden üretilmiş. Bu yüzden küçük boyutuna rağmen oldukça ağırdır. Ürünün sol tarafında kaynak seçme düğmesi yanında ise açma kapama düğmesi var. Bu düğme aynı zamanda teyp monitörünü aktive etmek için kullanılıyor. Cihazın ortasında cihazın çalıştığını gösteren bir lamba var. Hemen hemen tüm Verdier ürünlerinde olduğu üzere bu lamba turuncu renk yanıyor. Yanan lambalarda turuncu yanar biliyorsunuz, pek güzel yakışıyor bu turuncu ışıklar lambalı cihazlara. Sağ tarafta ise her kanal için ayrı ayrı ayarlanabilir ses kontrol düğmeleri var. Bu da tüm Verdier entegre ampliler ve pre-amplilerde görebileceğiniz ortak bir özelliktir. Cihazın sağ üstünde ise firmanın gotik karakterlerle işlenmiş logosu var.
Düğmelere dikkatlice baktığınızda yine Verdier ürünlerini tanımayan okuyucularımızın garipseyeceği bir şey var. Alüminyum panel ile düğmeler arasındaki mavi kumaş koruyucu. Aynı kumaş parçalar firmanın 20 küsür bin Euro’luk MM-MC Phono Amplifier’inde ve La Platine Verdier gibi ürünlerinde de görülüyor. Alışkın olmayan bir kişi bu durumu garip karşılar ama bu kumaş parçalar hem titreşim önlemek hemde panel ile düğmeler arasından toz girmesini önlemek amacı ve ek olarak iki metalin birbirini çizmesini önlemek için kullanılıyor. Neden mavi renk bilmiyorum keşke röportajda sorsaydım diye düşünüyorum ama cevabı da biliyorum aslında “siyah renk olsa sese ne etkisi olacak!”
Cihazın arka bölümünde ise giriş çıkışlar anlamında diğer tüm Verdier ürünlerinde olduğu gibi cömert davranılmış. En solda güç girişi bulunuyor. Elektrik girişinin yanında iki adet çıkış var. Bunların yanında çok sayıda giriş çıkış bulunuyor. En sağda pikap girişi ve topraklama bulunuyor. Kaynakların isimlerinin yazıldığı panel tam olarak Jean Constant Verdier tarzı. Tabii ki modern ürünlerde cihazların arka bölümlerine bile oldukça özeniliyor. Böyle bir özeni Verdier ürünlerinden bekliyorsanız yanlış markaya göz atıyorsunuz. Ancak kendi içinde belirli bir düzende tüm giriş çıkışlar işaretlenmiş.
Bu tarz etiket vesaire konularına takıntılı olanların nefret edeceği bir diğer manzarayı da ekleyeyim istedim. Control B MM/MC Pre-amp’ın altında bulunan seri numarası ve model etiketi. En üst model veya en alt model olması fark etmiyor neredeyse tasarımcının ürün etiketleri aynı şekildedir. Bu tarz ayrıntılara harcanacak her tutarın ürünün fiyatını yükselteceğini bilen Jean Constant Verdier, bu tarz “olmaz ise olmaz”ları en basit çözümlerle halletmiştir hep.
Bir yorum ekleyin